زاج سفید چیست و چه خواصی دارد؟ | خرید آسان زاج سفید

آخرین بروزرسانی در: اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

خواندن
زاج چیست؟

زاج سفید یا زاج معدنی به ترکیب شیمیایی آلوم گفته می‌شود که در ساختار آن، مولکول آب و آنیون سولفات قرار دارد. بسته به اینکه تعداد مولکول‌های هیدراته یا کاتیون در ساختار زاج چقدر باشد، این ماده در انواع مختلف تشکیل می‌شود.

به آلوم، نمک دو سولفاته آلومینیوم آبدار نیز گفته می‌شود. فرمول شیمیایی زاج به صورت XAl(SO4)2.12H2O نمایش داده می‌شود. در این فرمول، نماد X نشانگر کاتیون است؛ پس نام زاج بر همان اساس انتخاب می‌شود. اگر کاتیون، یون پتاسیم باشد، به این ترکیب، زاج پتاسیم گفته می‌شود.

به طور کلی، از زاج به عنوان عامل لخته ساز در صنایع استفاده می‌شود. این ترکیب می تواند یک حالت ژله ای را در واکنش ها تشکیل دهد. سایر انواع زاج سفید بر اساس کاتیون در ساختار معدنی نامگذاری می شود. در ادامه با انواع زاج بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه زاج سفید

تاریخچه کشف زاج سفید یا زاج معدنی برای اولین بار به دوران باستان باز می گردد. پس از آن، در مصر باستان، برخی ترکیبات آلوم از تبخیر منابع اصلی معدنی به دست آمدند. این ترکیبات حاوی یون های آهن، منیزیم، سدیم و آلومینیوم بودند و در ساختار خود، تعداد ۱۷ تا ۲۲ مولکول آب داشتند. هرودوت در یونان باستان از زاج به عنوان یک کالای تجاری ارزشمند یاد می کند.

بررسی تاریخچه تشکیل و تولید زاج به اینجا ختم نمی شود. از نظر باستان شناسی، جزیره لسبوس، مکانی بود که در قرن دوم برای تولید زاج معروف شد. اما پس از قرن هفتم، این جزیره به یک متروکه تبدیل شد.

در گذر زمان، دانشمندان رومی و یونانی سعی می کردند از نمک آلوم، انواع زاج را تولید کنند. در قرون وسطی دانشمندان توانستند زاج سبز که ترکیبی از سولفات آهن بود را بسازند. اما به نظر نمی رسد که کیمیاگران آن دوران توانسته باشند رشته های زاج سبز را از هم تفکیک کنند!

خواص زاج سفید

زاج در دوران قرون وسطی برای رنگرزی پارچه ها، جهت تثبیت رنگ روی الیاف به کار می رفت. پس از آن، این ماده به بازارهای مصر و مراکش راه پیدا کرد و به تدریج وارد منطقه اروپا شد.

در اوایل دهه ۱۷۰۰ بود که G.E. Stahl توانست از واکنش سولفوریک اسید با سنگ آهک، نوعی زاج را تولید کند. البته بعدها دو دانشمند ثابت کردند این روش، خطایی بیش نبوده است!

در ادامه، مارگراف نشان داد که بلورهای کامل زاج را می توان با حل کردن آلومینا در اسید سولفوریک و افزودن پتاس یا آمونیاک به محلول غلیظ به دست آورد. ترکیب زاج معمولی در نهایت توسط Vauquelin در سال ۱۷۹۷ تولید شد.

روش تولید زاج سفید

زاج گاهی به صورت مواد معدنی متنوع با ساختار متفاوت وجود دارد اما متداول ترین آنها، ترکیبی به نام آلونیت است. مهم ترین زاج عبارتند از: زاج پتاسیم، زاج سدیم و زاج آمونیوم، که هر سه به صورت صنعتی تولید می شوند. روش تولید زاج در صنعت شامل ترکیب سولفات آلومینیوم و کاتیون تک ظرفیتی سولفات است. سولفات آلومینیوم از تصفیه مواد معدنی مانند شیست آلوم، بوکسیت و کرایولیت با اسید سولفوریک به دست می آید.

فرق زاج سفید با سولفات آلومینیوم این است که زاج از معادن استخراج می‌شود و به صورت معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما سولفات آلومینیوم به صورت صنعتی  تولید می‌شود و خلوص بیشتری دارد.

#تأمین کننده زاج سفید هستید؟ آگهی خود را منتشر کنید

انواع زاج + فرمول شیمیایی آن‌ها

آلوم مبتنی بر یون آلومینیوم، یا همان زاج، بر اساس کاتیون تک ظرفیتی نامگذاری می شود. امکان تشکیل لیتیوم آلوم یا زاج لیتیوم وجود ندارد، چون یون لیتیوم بیش از اندازه کوچک است.

انواع زاج سفید عبارتند از:
زاج پتاسیم؛ KAl(SO4)2.12H2O؛ این ترکیب با نام آلوم شناخته می شود.
زاج سدیم؛ NaAl(SO4)2.12H2O؛ این ترکیب با نام سودا آلوم یا SAS شناخته می شود.
زاج آمونیوم؛ NH4Al(SO4)2.12H2O

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی زاج سفید

انواع زاج سفید معدنی (انواع آلوم) دارای برخی ویژگی های شیمیایی مشترک هستند. همه آنها تقریباً طعمی شیرین دارند، در ساختار ۸ وجهی متبلور می شود و در هر ساختار، هر یون فلزی توسط ۶ مولکول آب احاطه شده است. اگر زاج را حرارت بدهید، آب تبلور آن خارج می شود به حالت مایع در می آید؛ اگر حرارت دادن ادامه یابد، آب تبلور کاملاً از بین می رود و ترکیب، کف میکند و متورم می شود. در نهایت، یک پودر جامد باقی می ماند. این ماده، اسیدی است.

انحلال پذیری زاج در آب، متفاوت است. آلوم سدیم به آسانی در آب حل می شود، در حالی که زاج های سزیم و روبیدیم به میزان کمی انحلال پذیری دارند. حلالیت های مختلف زاج در جدول زیر نشان داده شده است:

جدول حلالیت انواع زاج

کاربردهای انواع زاج سفید

زاج از دوران باستان در روم، یونان و مصر استفاده می شده و امروزه هم در بسیاری از فرآیندهای صنعتی کاربرد دارد. زاج پتاسیم، پرفروش ترین و پرکاربردترین انواع زاج سفید است. از این ترکیبات در قدیم به عنوان یک عامل لخته ساز استفاده می شد.

سایر کاربردهای زاج در دنیای امروزی به صورت زیر است:

  • کاربرد در رنگرزی الیاف در صنعت نساجی
  • کاربرد در صنعت دباغی
  • کاربرد در تصفیه آب (عامل لخته ساز)
  • کاربرد در پزشکی (درمان زخم ها و عفونت ها)
  • کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی (تولید انواع دئودورانت، محصولات خوشبو کننده و ضد تعریق)
  • کاربرد در صنایع غذایی (تولید انواع ترشی، تولید بکینگ پودر)
  • کاربرد زاج سفید آمونیوم یا پتاسیم در صنعت جواهرسازی و ماشین کاری (به عنوان ماده افزودنی به سر مته های فولادی)

کاربرد زاج در رنگرزی

قیمت زاج سفید

قیمت زاج سفید بر اساس نوع ماده و قیمت روز مواد شیمیایی در بازار تعریف می شود. زاج سفید که نمک مضاعف آمونیوم و پتاسیم است، ترکیبی با کاربردهای فراوان بوده که با تقاضای زیادی برای خرید مواجه است. این ماده شیمیایی مصارف متعددی دارد بنابراین می توانید بنابر نیاز خود، محصول مورد نظر را از برترین تأمین کنندگان زاج خریداری نمایید.

فروش زاج مایع و پودری

اگر یکی از مشتریان خرید زاج سفید هستید، می توانید از طریق وبسایت شیمیکو، برترین و مهم ترین فروشندگان زاج را بررسی کرده و برای خرید انواع زاج مایع و زاج پودری با آنها تماس بگیرید. در این مجموعه، بستری فرآهم شده که خریداران بتوانند به طور مستقیم با فروشندگان زاج در ارتباط باشند.

به این ترتیب، استعلام قیمت زاج سفید، قیمت زاج مایع و قیمت زاج پودری به راحتی امکان پذیر است. بسته بندی های این ماده به صورت جامد در کیسه های ۲۵ یا ۳۰ کیلوگرمی می باشد. همین حالا محصولات زاج را در وبسایت شیمیکو بررسی و انتخاب کنید.

منبع:
wikipedia

شماره خبر: 3108
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 امتیاز)
در حال بارگیری ...
0 دیدگاه
1006 بازدید

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است!

ارسال دیدگاه